تبلیغات
اخبار جهان اسلام - 10 اخبار غیبی در نهج البلاغه
اخبار جهان اسلام
برای سلامتی آقا امام زمان صلوات


مرتبه
تاریخ : یکشنبه 27 مرداد 1392
به خدا سوگند اگر بخواهم مى‏ توانم از همه خصوصیات هر كدام شما كه از كجا و چگونه و به چه هدف آمدى و چه تصمیم دارید و خصوصیات دیگر خبر دهم. اما مى‏ ترسم درباره من غلو كنید و مرا از رسول خدا(ص) بالاتر بدانید و یا به خدایى من معتقد شوید و این عقیده موجب كفر شما شود.» ابن ابى الحدید در ذیل این كلام، مى‏ نویسد: این گفتار على(ع) مانند گفتار حضرت مسیح(ع) است كه مى‏ گفت: از معجزه‏ هاى من این است كه «و أُنبتكُم بما تاكلون و ما تدّخَرون فى بیوتكم: شما را از غذایى كه در خانه مى‏ خورید و از آنچه ذخیره مى‏ كنید خبر مى‏ دهم... ابن ابی الحدید در شرح نهج البلاغه می نویسد: پیامبر(ص) با آن همه فضائلى كه براى على(ع) برشمرده باز هم همه را نگفته از ترس اینكه مردم او را معبود خود بشمارند، چنانكه به او فرمود: «سوگند به آنكه جانم در اختیار اوست اگر نه این بود كه مى‏ ترسم جمعى‏ از امت درباره تو همان بگویند كه نصارى درباره مسیح گفتند، سخنى درباره‏ ات‏ مى‏ گفتم كه از مقابل هیچ گروه از مردم نگذرى مگر اینكه خاك از زیر پاهایت‏ براى تبرك بردارند.»

 
هنگامى كه امام علی(ع) تصمیم گرفت‏ با خوارج نبرد كند، به آن حضرت گفته شد: آنها از پل نهروان گذشته اند، امام(ع) چنین فرمود: «قتلگاهشان كنار نهر است‏»! قتلگاه آنان، این سو، در كنار نهر است! به خدا سوگند از آنها حتى ده نفر باقى نخواهد ماند و از شما ده نفر كشته نخواهد شد!. و قال(ع) لمّا عزم على حرب الخوارج و قیل له: إن القوم قد عبروا جسر النهروان. مَصَارِعُهُمْ دُونَ النُّطْفَةِ، وَاللهِ لاَ یُفْلِتُ مِنْهُمْ عَشَرَةٌ، وَلاَ یَهْلِكُ مِنْكُمْ عَشَرَةٌ. مقصود از «نطفه‏» آب نهر است و این فصیح‌ترین كنایه در مورد آب است؛ گر چه آب‏ زیاد و فراوان هم باشد، در گذشته نیز كه شبیه این سخن گذشت اشاره به چگونگى این كنایه‏ نمودیم.(در خطبه 48)

 
ابن ابى الحدید در شرح نهج البلاغه مى‏ نویسد: این از اخبارى است كه به حد تواتر رسیده و در میان مردم مشهور است این‏ از معجزات و اخبار غیبى امام(ع) مى‏ باشد. مانند این خبر هیچ احتمال اشتباه‏ اندازى در آن وجود ندارد نه نسبت‏ به‏ اصحاب خود و نه نسبت‏ به خوارج و این خبر بدون كم و كاست‏ به وقوع‏ پیوست. مسلما این امرى است‏ خدائى كه امام(ع) از ناحیه پیامبر(ص) دریافت‏ داشته است، چه اینكه نیروى بشرى از درك چنین مطلبى عاجز است: سپس اضافه مى‏ كند، اخبار غیبى امام(ع) آنقدر زیاد است كه عده‏ اى‏ درباره‏ اش غلو كردند و پیامبر(ص) با آن همه فضائلى كه براى على(ع) برشمرده باز هم همه را نگفته از ترس اینكه مردم او را معبود خود بشمارند، چنانكه به او فرمود: «و الذى نفسى بیده لو لا انى اشفق ان یقول طوائف من امتى فیك‏ما قال النصارى فى ابن مریم لقلت الیوم فیك مقالا لا تمر بملاء من الناس‏الا اخذوا التراب من تحت قدمیك للبركة‏: سوگند به آنكه جانم در اختیار اوست اگر نه این بود كه مى‏ ترسم جمعى‏ از امت درباره تو همان بگویند كه نصارى درباره مسیح گفتند، سخنى درباره‏ ات‏ مى‏ گفتم كه از مقابل هیچ گروه از مردم نگذرى مگر اینكه خاك از زیر پاهایت‏ براى تبرك بردارند»! ولى با این حال عده‏ اى ادعاى الوهیت امام علی(ع) را نمودند و با آنكه امام آنها را كیفر نمود باز هم دست‏ برنداشتند. (شرح ابن ابى الحدید، جلد 5 صفحه‏3-6)

 
در كتاب نهج البلاغه برخى اخبار غیبى از آن حضرت روایت شده که در ادامه از نظر شما می گذرد.

 
1- شهر بصره غرق مى ‏شود

 
پس از اینكه جنگ جمل به پایان رسید و بصره فتح شد. على(ع) خطبه‏ اى ایراد كرد كه بخشى از آن، از خبرهاى غیبى آن حضرت به شمار مى‏ آید. فرمود: وایم الله لتغرقن بلدتكم كانى بمسجد كم كجؤجؤ سفینة...: به خدا سوگند شهر شما غرق مى‏ شود و مسجد شما به سان سینه كشتى (كه بدنه آن در آب فرو مى‏ رود و تنها سینه‏ اش روى آب ظاهر است) دیده مى‏ شود خداوند از بالا و پایین به این شهر عذاب خواهد فرستاد. ابن ابى الحدید در شرح این كلام مى‏ نویسد: بصره تاكنون دوبار در آب غرق شده است یك بار در زمان «القادر الله» و بار دیگر در زمان «القائم بامرالله» طغیان آب‏هاى خلیج فارسى این شهر را در آب فرو برد و از آن همه ساختمان تنها قسمتى از مسجد جامع همان طور كه على(ع) خبر داده بود در میان آب دیده مى‏ شد و در این دو حادثه تمام خانه‏ ها خراب شد و جمیعت زیادى غرق شدند.

 
2- معاویه بر سرزمین عراق مسلط مى‏ گردد

 
امیر مؤمنان(ع) خبر مى‏ دهد كه او پیش از معاویه از دنیا مى‏ رود و معاویه پس از او بر عراق مسلط مى‏ گردد و سپس مى‏ افزاید: «انه سیامركم بسبى و البرائة منى...: از شما مى‏ خواهد كه به من ناسزا گوئید و از من بیزارى جویید...» همانطور كه على(ع) خبر داده بود، معاویه پس از آن حضرت بر عراق مسلط شد و از مردم خواست كه به آن حضرت ناسزا بگویند و از او بیزارى جویند و داستان اسف‏ انگیز ناسزاگویى به على(ع) حتى در خطبه‏ هاى نماز جمعه كه از زمان معاویه به دستور او مرسوم شده بود در تواریخ ثبت و ضبط است.

 
3- از آنها 10 نفر جان به سلامت نمى‏ برند و از شما هم 10 نفر كشته نمى‏ شوند

 
در نبردى كه میان امام علی(ع) و خوارج در كنار نهروان رخ داد امام پس از اتمام حجت و بازگشت گروهى از آنان به صفوف امام، رو به یاران خود كرد و فرمود: «مصارعهم دون النطفة والله لایفلت منهم عشرة ولایهلك منكم عشرة: «قتلگاه آنان كنار آب نهروان است به خدا سوگند، از گروه آنان 10 نفر جان به سلامت نمى ‏برند و از شما هم 10 تن كشته نمى‏ شود.» ابن ابى الحدید مى‏ گوید: این خبر غیبى یكى از معجزات على(ع) است كه نقل آن نزدیك به تواتر رسیده است و در نبردى كه میان امام و خوارج نهروان رخ داد همه شاهد بودند كه 9 نفر از خوارج جان به سلامت بردند و از میان یاران على(ع) فقط هشت تن به شهادت رسیدند.

 
4- مروان بن حكم حكومت بسیار كوتاهى خواهد داشت

 
مروان بن حكم در جنگ جمل اسیر شد و امام حسن(ع) و امام حسین(ع) از پدر عفو او را خواستند. حضرت او را آزاد كرده و سپس فرمود: «اما ان له امرة كلعقة الكلب انفه و هو ابوالاكبش الاربعة و ستلقى الامة منه و من ولده یوماً احمر: آگاه باشید براى این مروان فرمانروایى كوتاهى است بسان لیسیدن سگ بینى خود را (این تعبیر كنایه از كوتاهى مدت فرمانروائى است) او پدر چهار رئیس است و امت اسلامى از فرمانرواصى او و فرزندانش روز خونینى خواهند دید.» همان طور كه آن حضرت خبر داده بود مروان به حكومت رسید اما حكومت او بیش از نه ماه طول نكشید و چهار فرزندش كه یكى از آنها عبدالملك و سه تاى دیگر عبارتنداز: عبدالعزیز، بشر و محمد به ریاست رسیدند عبدالملك، خلیفه شد و آن سه والى مصر و عراق و جزیره شدند و امت اسلامى از مروان و فرزندانش روزهاى خونینى دیدند كه روشن‏ ترین گواه آن، ظلم و ستم و خونریزى‏ هایى است كه به دست حجاج بن یوسف خونخوار كه از طرف عبدالملك مروان، والى و استاندار عراق بود انجام شد.

 
5- جوان ثقفى بر شما مسلط مى‏ شود و هستى شما را غارت مى‏ كند

 
«اما و الله لیسلطن علیكم غلام ثقیف الذیال المیال یا كل خضرتكم و یذیب شحمتكم...: آگاه باشید به خدا سوگند جوانى متكبر و ستمگر از طائفه ثقیف بر شما مسلط مى ‏شود كه سبزه شما را مى‏ خورد و پیه شما را آب مى‏ كند كنایه از اینكه به جان و مال شما رحم نمى‏ كند و همه را از آن خود مى‏ داند».این جوان ثقفى همان حجاج بن یوسف ثقفى خونخوار و ستمگر معروف بود كه در ایام حكومت خود به جان و مال مردم افتاد و هزاران نفر را به قتل رسانید.

 
6- برنامه مهدى موعود(عج) پیروى از قرآن و هدایت است

 
«یعطف الهوى على الهدى اذا عطفوا الهدى على الهوى و یعطف الرأى على القرآن اذا عطفوا القرآن على الرأى: هنگامى كه مردم هدایت را پیرو هواهاى نفسانى خود قرار دهند مهدى موعود (ع) مى‏ آید و هواهاى نفسانى را مغلوب هدایت مى‏ نماید و نیز هنگامى كه مردم قرآن را بر آراء و نظریات و تمایلات شخصى خود تطبیق نمودند آن حضرت آراء و نظریات را تابع قرآن قرار مى‏ دهد برنامه آن حضرت حكومت قرآن و هدایت است.»

 
7- اگر بخواهیم از همه خصوصیات شما خبر دهم مى‏ توانم

 
«والله لوشئت ان اخبركل رجل منكم بمخرجه و مولجه و جمیع شأنه لفعلت ولكن اخاف ان تكفروا فى برسول الله صلى الله علیه و آله...: به خدا سوگند اگر بخواهم مى‏ توانم از همه خصوصیات هر كدام شما كه از كجا و چگونه و به چه هدف آمدى و چه تصمیم دارید و خصوصیات دیگر خبر دهم. اما مى‏ ترسم درباره من غلو كنید و مرا از رسول خدا(ص) بالاتر بدانید و یا به خدایى من معتقد شوید و این عقیده موجب كفر شما شود.» ابن ابى الحدید در ذیل این كلام، مى‏ نویسد: این گفتار على(ع) مانند گفتار حضرت مسیح(ع) است كه مى‏ گفت: از معجزه‏ هاى من این است كه «و أُنبتكُم بما تاكلون و ما تدّخَرون فى بیوتكم: شما را از غذایى كه در خانه مى‏ خورید و از آنچه ذخیره مى‏ كنید خبر مى‏ دهم.»

 
8- زمانى بیاید كه از اسلام فقط نام آن باقى ماند

 
«یأتى على الناس زمان لایبقى فیهم من القرآن الارسمه و من الاسلام الااسمه مساجدهم یومئذ عامرة من البناء خراب من الهدى...: روزگارى بیابد كه در میان مردم از قرآن جز خواندن و قرائت و از اسلام جز نامى باقى نماند، در آن زمان مساجد از حیث بنا و ساختمان معمور و آباد است اما از جهت هدایت و معنویت خراب است (مسلمانان به اسم اسلام و قرآن اكتفا مى‏ كنند و رفتن به مساجد هم جنبه تشریفات به خود مى‏ گیرد در صورتی كه اسلام و قرآن باید در متن زندگى آنان باشد.»

 
9- خوارج پس از من با خوارى و ذلت زندگى خواهند كرد

 
«اما انكم ستلقون بعدى ذلا شاملا وسیفاً قاطعاً واثرة یتخذها الظالمون فیكم سنة: آگاه باشید پس از من با ذلت همه جانبه و شمشیر برنده و استبداد روبرو مى‏ گردید اموال و حقوق شما را ستمگران مى ‏گیرند و این كار درباره شما براى همیشه معمول و رسم مى ‏گردد: همان طور كه امیرمؤمنان(ع) خبر داد خوارج پیوسته از طرف حكومت‏ ها، مورد تعقیب قرار گرفته اموال آنان پیوسته از طرف ستمگران تصاحب مى ‏شد.»

 
10- از هر چه سؤال كنید خبر مى‏ دهم 

«فاسألونى قبل ان تفقدونى، فوالذى نفسى بیده لا تسألونى عن شى‏ء فیما بینكم و بین الساعة... الا انباتكم...: در این خطبه امیرمؤمنان(ع) حدود آگاهى خویش از غیب را بیان مى‏ كند و مى ‏فرماید: «از هر چه كه تا قیامت پیش مى ‏آید سؤال كنید جواب خواهم داد و از هر نبرد و جنگى كه پیش مى ‏آید و خصوصیات آن، تعداد افرادى كه كشته مى ‏شوند یا مى‏ میرند و اینكه در كجا كشته مى ‏شوند و كجا به خاك سپرده مى ‏شوند از همه این‏ها آگاهى دارم.»
منبع:الف



برچسب ها: اخبار، غیبی، نهج البلاغه، کفر، اسلام،
ارسال توسط مهدی علیزاده
« كسب درآمد از فروتل »
دوستانتان را به یك شغل پردرآمد و آسان دعوت كنید : « جزئیات »
Email:
آرشیو مطالب
نظر سنجی
آیا شما اعتقادی به سحروجادو دارید؟



صفحات جانبی
پیوند های روزانه
امکانات جانبی

قالب وبلاگ