تبلیغات
اخبار جهان اسلام - چگونه حقیقت نماز را درک کنیم؟
اخبار جهان اسلام
برای سلامتی آقا امام زمان صلوات


مرتبه
تاریخ : یکشنبه 17 شهریور 1392
نماز یكی از بزرگترین راه های رسیدن به پروردگار است. نماز وسیله تقرب به خداوند می باشد و معیار این ارتباط خضوع و خشوع در برابر پروردگار عالمیان است، همان طوری كه انسان جسمش به غذای سالم و مفید نیازمند است برای رشد و پرورش روح و تكامل آن نیز به غذای روح نیازمند است و بهترین و سالم ترین غذای روحی انسان نماز و راز و نیاز با پروردگار عالم است.

 روح و حقیقت نماز چند چیز است؛
   
- اخلاص و نیت قرب كه شخص نماز را بدون ریا و در نظر گرفتن مسائل جنبی، خالص به نیت قربة الی الله به جا آورد.

 - با حضور قلب انجام دهد طوری كه تمام توجه خود را به كار گیرد و با حالت خضوع و خشوع روبه قبله بایستد و چشم بر سجده گاه خود افكند.

 - معنای آنچه را می گوید بداند، البته ممكن است كسی معانی را نفهمد ولی حضور قلب داشته باشد.
 
- عظمت خدا را به یاد آورد و خوف و اضطراب از عظمت جلال الهی برای او حاصل شود.

 - بین خوف و رجا باشد، یعنی بنده باید در حال نماز از گناهان خود ترسان و به پاداش و ثواب الهی امیدوار باشد.

 - به سبب گناهانی كه مرتكب شده شرمنده باشد و خود را ضعیف و خوار شمارد و در این حال با پروردگار سخن بگوید. روایتی است از پیامبر(صلی الله علیه واله) كه فرمود؛ نمازی است كه نصف آن پذیرفته می شود و نمازی هست كه یك سوم یا یك چهارم یا یك پنجم تا یك دهم آن قبول می شود و نمازی است كه چون جامه كهنه درهم پیچیده شدخ بر چهره به جای آورنده اش زده می شود. همانا از نماز برای تو نتیجه ای نیست جز آن مقدار كه در آن اقبال و حضور قلب داشته ای.

 نماز حركاتی است برخاسته از آگاهی و شناخت خداوند كه به فرمان او و برای او و انس با او قیام می كنیم. لذا قرآن ما را از گزاردن نماز در حال مستی و كسالت نهی كرده تا انسان آنچه را در نماز می گوید با توجه و آگاهی باشد. نماز هنرنمایی الهی است كه خداوند تمام ارزش ها را در نماز جا داده است. یاد خدا ارزش و تنها وسیله آرام بخش دل هاست و نماز یاد خدا ست.

 یاد قیامت ارزش و بازدارنده از گناه و فساد است و نماز یادآور مالك یوم الدین است. در خط انبیا و شهدا و صالحان بودن یك ارزش است كه ما در نماز از خدا می خواهیم در صراط مستقیم قرار بگیریم و در آن انزجار و برائت خود را از ستم پیشگان و گمراهان ابراز می داریم. حضرت امام صادق(علیه السلام) می فرماید؛ هر كس واقعا به یاد خدا باشد مطیع او خواهد بود و هر كس از خداوند غافل باشد مرتكب معصیت می شود. اطاعت خدا علامت هدایت و ارتكاب معصیت نشانه گمراهی است.

 در این احادیث توجه قلبی و حضور باطنی به عنوان مصداق "ذكر"معرفی شده است. ذكر مقامی بسیار بلند و دارای مراتب و درجاتی است كه اولین و پایین ترین مرتبه اش ذكر لفظی و زبانی است كه تا مرتبه انقطاع كامل و شهود و فنا ادامه می یابد. ذكر و یاد خدا بودن علایمی دارد كه بدان اشاره می شود؛

 - تقید به اطاعت خدا؛ زمانی كه شخص به مقامی رسیده باشد كه خداوند را ناظر بر اعمال خود بداند بدون شك از اوامر او اطاعت خواهد كرد.

 - خضوع و فروتنی؛ شخص مومن و ذاكر چون به قدرت و عظمت خداوند علم دارد قهرا در مقابل او سر بر خاك نهاده و خود را در برابر قدرت لایزال او ضعیف می بیند.
 - عشق به عبادت؛ یكی از علایم شخص ذاكر، لذت بردن از عبادت خداوند و در مقابل عظمت و جلال او سر تعظیم فرود آوردن است. می گویند هیچ گاه بنده به خداوند نزدیك تر از زمانی كه سر بر سجده می گذارد نیست. او لذت مناجات و انس و راز و نیاز را بر هر لذت دیگری ترجیح می دهد.

 آیات و روایات زیادی در فضیلت توجه در حال نماز و مذمت اهل غفلت در حال نماز و مشغول به امور دنیا و جود دارد. خداوند می فرماید؛ آن مومنان كسانی هستند كه در نماز خود خاشعند. در جای دیگر می فرماید؛ وای بر نمازگزاران كه در نماز خود غفلت می كنند.

 برای تحصیل خضوع و خشوع و حضور قلب در نماز باید اموری را عمل كرد؛

 -بدست آوردن آن چنان معرفتی كه دنیا در نظرانسان كوچك و خداوند عظیم و بزرگ شود تا هیچ گونه كار دنیوی نتواند به هنگام راز و نیاز با معبود نظر نمازگزار را به خود جلب و از پروردگار عالم منصرف سازد.

 -توجه به كارهای پراكنده و مختلف معمولا مانع تمركز حواس است هر قدر انسان توفیق پیدا كند كه افكار متفرق را از خود دور سازد حضور قلب بیشتری پیدا خواهد كرد.

 -جای خلوتی را برای نماز برگزیند، زیرا نماز خواندن در برابر اشیا و چیزهایی كه ذهن انسان را به خود مشغول می نماید مانند عكس و آیینه و درهای باز،مكروه است.

 - انجام دادن مستحبات نماز و آداب مخصوص به آن.

 در نتیجه می توان گفت نماز رمز ارتباط با خداست. مومنانی كه رابطه همیشگی و دایمی با آفریننده خود پیدا می كنند تنها در برابر او سر تعظیم فرود می آورند و در مقابل جباران و ستمگران تسلیم نخواهد شد.این تعظیم و آن تسلیم نشدن بزرگ ترین عامل تربیت اوست. پیامبر(صلی الله علیه واله) فرمود؛ هر كس دو ركعت نماز كند كه در آن دو ركعت چیزی از امور دنیا به خاطر خود نگذارد همه گناهان او آمرزیده می شود.

منبع:شیعه نیوز



برچسب ها: حقیقت، نماز، درک،
ارسال توسط مهدی علیزاده
« كسب درآمد از فروتل »
دوستانتان را به یك شغل پردرآمد و آسان دعوت كنید : « جزئیات »
Email:
آرشیو مطالب
نظر سنجی
آیا شما اعتقادی به سحروجادو دارید؟



صفحات جانبی
پیوند های روزانه
امکانات جانبی

قالب وبلاگ